Lurad

"mitt så-kallade liv"
Post Reply
User avatar
KrokRos
Angela's best friend
Posts: 209
Joined: Jun 6th 2002, 4:10 am
Location: Sweden
Contact:

Lurad

Post by KrokRos » Mar 15th 2003, 9:09 pm

Helt klart. Lurad.
Först sägs det att AU är det enda företaget som exclusivt kommer att tillverka och sälja Serien på DVD till oss fans. Vi får förboka DVDerna för att vara säkra på att få en kopia. Vi blir ombedda att betala 20 dollar i förskott för att visa att vi verkligen vill ha dem. Totala summan är 99 dollar. Efter ett tag blir vi ombedda att betala hela paketet i förskott för att det blivit problem med att spara kort-information vid betalning. Nu har vi i alla fall ett releasedatum i juni. Vi får naturligtvis chansen att avboka vid detta skede och kan få depositionen tillbaka om vi nu inte längre är intresserade. När vi väl har betalat hela summan går det ytterligare en tid. Nästa som händer är att summan dras en ytterligare gång, samma ordernummer men vi har nu betalat dubbelt. Jag lyckas få tillbaka den felaktigt dragna summan efter ca 2 månader. Nu väntar jag bara på DVDerna. Releasedatum har nu flyttats till Augusti. Det är nu tyst från AU tills ungefär i December då de beklagar fördröjningen och säger att bonusmaterialet är försenat men DVDerna är på väg efter paketering. Vi får nu veta att andra bolag börjar sälja Serien på DVD för ner till halva priset. Frågan är vem som hinner skicka först.
Fem DVD Discar skickas i paket som rymmer fem (dvs ingen extra plats för bonusmatrial). När jag väl ska hämta paketet får jag betala 380kr för transport och porto och skatt etc. Efter det hör vi inget mer om bonus matrialet. Inget annat b olag säljer bonusmatrialet men vi har betalat nästan dubbelt så mkt som andra bolag tar för serien. Dessutom går serien tydligen att köpas i butiker nu i USA. Ett mail har gått ut om att bonus matrialet inte är klart men att det jobbas på. Inget mer vet vi egentligen.

Så det är alltså mycket möjligt att vi aldrig kommer att få se bonusmatrialet. Det är nu ett år sedan jag beställde hela paketet och sedan betalade i förskott. Jag har sammanlagt betalat ca 1450kr för hela serien på 5 discar, i ganska enkla fodral, och utan bonusmatrial öht. Lunch boxen var jag aldrig ens intresserad av men eftersom AU sas vara det enda företaget som skulle sälja serien så beställde jag därifrån så fort jag kunde. Själva lyckokänslan av att kunna köpa och äga serien har dunstat. Om jag väl får bonusmatrialet nån gång kommer det inte kännas lika roligt längre. Dessutom blev det ju inte som det var tänkt med bonusmatrialet. Vi hade ju hoppats på intervjuer med skådisarna men det fanns det inte tid till (hehe). Jag misslyckades dessutom med att beställa det andra paketet då man fick betala mindre och skippa disc 1 eftersom man redan hade den. När jag räknade till 1450kr så räknade jag också med valutapris-skillanden jag förlorade på när de drog dubbelt från mig.

Jag vet inte vad jag ska säga om AU. Jag tar det som att fel kan alltid hända men jag kommer nog tänka efter noga innan jag försöker mig på att handla från dem igen. Jag har ganska bra e rfarenhet a v att företag lovar mer än de kan hålla. Det tråkiga är bara när man inte ser sig ha alternativa platser att hitta det man letar efter på. Tanken med AU är väl att de ska ha lite udda samlarobjekt.

För övrigt rekommenderar jag att beställa filmer från
http://www.dvdboxoffice.com som är en Canadensisk site som garanterar portofritt världen över. De levererar till Sverige vanligtvis inom 3 veckor och de kan ibland vara billigare än att köpa i Sverige. Nackdelen med dem är att de inte alltid får USA-releaser lika snabbt som amerikanska siter men det är bara välja själv om det duger, eller inte. Jag har bara haft bra affärer med dem.
----------------
Make it count.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests